Home Reportage Thailand 2002 12/1 Lördag; Taihland here we come… - 21/1 Måndag; Agnes namnsdag och Koh Samui
12/1 Lördag; Taihland here we come… - 21/1 Måndag; Agnes namnsdag och Koh Samui PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
2011-01-20 21:14
Artikelindex
12/1 Lördag; Taihland here we come…
13/1 Söndag; Hua Hin
27/1 söndag; Dykning – trodde vi
28/1 måndag; Koh Tao till Hua Hin
29/1 tisdag; Hua Hin
30/1 onsdag; Press, pressa, pressa………
31/1 torsdag; Nu har vi bara 2 hela dagar kvar
1 feb. Fredag; Fortsatt pressning…..
2/2 lördag; Dags att åka hem
Alla sidor

21/1 Måndag; Agnes namnsdag och Koh Samui

Nattbuss till Surathani, det var en upplevelse. 1:a stoppet varade i 45 minuter. I biljettpriset ingick en måltid som serverades då. Varken Pär eller jag var hungriga, vi hade ju nyss ätit middag. 2:a stoppet var vid 3 tiden och varade också 40-45 minuter. Framme i ja, var då…, det visade sig vara ganska nära Surathani, då var kl. 06,00. Av bussen ta din packning och sedan?? Ingen, absolut ingen information det var bara att vänta. Det hade gått hyfsat att sova på bussen. Inte så att vi var utvilade men någorlunda. Nu var det bara att vänta antagligen på en ny buss som skulle ta oss till färjan. Vi fick vänta i nästan 2 timmar på en resa som tog oss mindre än 1 timma. Man kan ju undra varför inte den första bussen kunde köra hela vägen med det fanns väl någon klurig orsak till detta.

På bussen fanns det en kille som kunde erbjuda skjuts från Nantong till Lamai för 50 baht/person, han hade också en del bra hotell erbjudanden. Vi nappade och betalade 100 baht, så fick vi väl se. Båtresan över tog ca 2½ timma. Vi satte oss i ett s.k. Vip-rum med AC, det kostade 30 baht/person. Vi läste och sov lite. Så var vi äntligen framme på Koh Samui. Resan hade tagit oss 13,5 timmar. Inga större förseningar.

Resan till Lamai enligt ovan. Hotellet han visade oss var en hyfsad bungalow med AC, varm dusch, TV, toa men ingen havsutsikt för 1400 baht. Vi tackade nej för vi längtade efter bungalowen på stranden. Vi bad att få bli avsläppta vid resorten bredvid Bunny Hotel Bungalow med havsutsikt kostade 2700 baht, nej tack sa vi och gick till Bunny. Där var det, tro det eller ej, fullt. Så var vi tillbaks till ”Gå” igen. Det var bara att börja knalla och leta. Vi kunde ångra att vi inte nappat på det första förslaget, men de hade ingen pool och inte låg rummet på stranden heller. Till slut hittade vi Marina Villa 800 baht för en bungalow, den låg visserligen inte på stranden, men vi hade HAVSUTSIKT. Vi hörde och vi såg vågorna slå in på stranden. Taget, visserligen var rummet skabbigt, men helt ok för 800 baht. Nu var det tidig em. och vi ville äta frukost!!

Vi hade inte ätit sedan middagen dagen innan. Varsin clubsandwich och en Cola det smakade gott. Nu var vi i Lamai och boende hade vi fixat och dessutom var vi mätta och belåtna. Dags att kolla dykmöjligheter. Vi hittade en svensk dykskola 3400 baht för en dagsutflykt. Det var 2 dyk frukost och lunch inkluderat. Man hade de bästa dyken runt ön Koh Tao. Vi tog med oss lite broschyrer och skulle hem och läsa och fundera. På väg tillbaks till vårt nya hem gick vi in på G.U.P. Travel agency (svensk resebyrå) för att kolla vad de kunde erbjuda i dykväg. Efter lite snack hade vi mer eller mindre bestämt oss för att åka till Koh Tao, bo där och dyka därifrån. Det skulle bli lite dyrare, men istället skulle vi få fler dyk och det var dessutom färre restimmar tillbaks till Hua Hin.

Efter middagen gick vi till ”Backstage”. Självklar var Krister inte där, det var stängt och Krister var i Surathani och men skulle vara tillbaks imorgon. Då gick vi istället till ”Penny Lane”. Vi tänkte ta ett par öl och kasta lite pil. Det blev mer än så, när vi som bäst stod och kastade ringde Pärs chef. De talade en lång stund och det som sades var i korthet att: IT-avdelningen är outsourcad till EDS. Cheferna på IT kommer att mer eller mindre att bestämma vilka som kommer att erbjudas att jobba mot OKQ8. Då bestämde vi oss för att parta till det lite. Det har varit dåligt med det under den här resan. Whisky, drinkar, mera bira, vi satt och pratade och drack. Pär avslutade kvällen med att förlora ett parti biljard mot tjejen i baren. Hemma, lite på örat, vid 3 tiden, då vi stupade i säng.

Senast uppdaterad 2011-01-20 21:45

Undersökning

Vilken är den bästa stad du besökt?