Home Reportage Thailand 2002 12/1 Lördag; Taihland here we come… - 15/1 Tisdag; Utflykt till Floden Kwai
12/1 Lördag; Taihland here we come… - 15/1 Tisdag; Utflykt till Floden Kwai PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
2011-01-20 21:14
Artikelindex
12/1 Lördag; Taihland here we come…
13/1 Söndag; Hua Hin
27/1 söndag; Dykning – trodde vi
28/1 måndag; Koh Tao till Hua Hin
29/1 tisdag; Hua Hin
30/1 onsdag; Press, pressa, pressa………
31/1 torsdag; Nu har vi bara 2 hela dagar kvar
1 feb. Fredag; Fortsatt pressning…..
2/2 lördag; Dags att åka hem
Alla sidor

15/1 Tisdag; Utflykt till Floden Kwai

Klockan ringde redan 06.00. det var bara att gå upp duscha och klä på sig, packa ryggsäcken. Vi tog våra kängor på oss. Vi visste inte riktigt hur det skulle vara därför tog vi med sandalerna också. När vi kom ner 10 min innan hämtdags stod vår guide redan där. Vi åkte i en minibuss. Totalt hämtade vi 5 personer till så vi var 7 st. det var en lagom grupp. Bussresan tog ca. 3 timmar. Pär och jag hade tagit med oss våra böcker och det var bra. Resan hade blivit väldigt dryg annars. 1:a stoppet gjorde vi på en Jet station, chauffören måste tanka och det gav oss tillfälle att ”tanka” våra magar. Vi hade inte haft tid att äta frukost. Det fick bli varsin smörgås och dricka. Så fortsatte bussresan. Snart var vi framme i Chanchanaburi.

Vi gick in i ett museum som hette JATH-museum. J = Japan, E =England, A = America + Australien, T = Thailand och H = Holland. Det var ett museum tillägnat de Japanska krigsfångarna under andra världskriget. I museet fanns det foton på hur krigsfångarna hade bott. Det fanns även foton från järnvägsbygget och bron. Museet var byggt som en barack där de levt och bott. Det var otroligt gripande. Järnvägen hade tagit 16 månader att bygga, men den egentliga byggtiden var beräknad till 5 år. Man kallade järnvägen för ”The Death Railway”. Den byggdes mellan 16 september 1942 – 25 december 1943. Den var 415 km lång och sträckte sig mellan Thailand och Burma. 303 km i Thailand och 112 km i Burma. Man byggde från två håll och möttes halvvägs. Den byggdes av 30 000 krigsfångar och av mer än 200 000 människor från Indien, Kina, Indonesien, Malaysia, Singapore, Burma och Thailand. Många av dem dog under tiden. Museet, fick vi veta, är inte byggt för att man skall hata och avsky japanerna, utan för att man skall se hur hemskt krig egentligen är och kunna förhindra det. Numera sköts museet av ett tempel som ligger i närheten.

När vi sett klart allt detta hemska var det dags för en tur på floden med en longtailboat. Vilken imponerande bro. Vi fick också tillfälle att under ca 30 min promenera fram och tillbaks på bron. Sedan var det dags att åka tåg på järnvägen. Tåget var försenat ca. 40 min. så vi passade på att besöka en krigskyrkogård som låg i närheten. Här låg män från Holland, Amerika, Australien och England. Medelåldern på de stupade männen var mellan 30-40 år. Det är alltid lika gripande att besöka sådana här platser. Tillbaks och dags för 1 ½ timmes skumpande på tåg. Pär den stackaren fick sitta bredvid en storvuxen thailändare som inte flyttade sig en millimeter, dessutom hade han en jätte böld på vänstra sidan av halsen. Det så jätteläbbigt ut. Som tur var gick han av efter ungefär halva restiden. Bitvis åkte vi på originaldelar av järnvägen bl.a. träbron som går utmed en klippa, man ser den bron i filmen ”Bron över floden Kwai”. www.historyinfilm.com/kwai

Vi bestämde oss för att titta på den filmen så fort vi kom hem till Sverige igen. Efter tågresan var det dags för lunch. Det serverades thailändskt smörgåsbord. Så var det dags för elefantridning och att åka flotte på floden. Det var bara vi i gruppen som skulle åka. De två danska herrarna hade gjort det förut. Det äldre svenska paret och killen från Irland skulle inte göra det. Snart var det dags att bestiga elefanten, det var lite läskigt i början. Det kändes som om vi skulle kana av åt vänster. Men efter en stund kändes det ganska bra. Elefanten är trots sin storlek oerhört smidig. Han kunde ta sig igenom väldigt trånga passager, nerför kullar och uppför utan att vare sig halka eller tappa fotfästet. Det kändes som om att han inte flyttade nästa fot förrän foten han just flyttat stod stabilt. Vi gick en tur på ca. 30-40 minuter. Vår elefant var lite bångstyrig han ville inte gå precis där elefantskötaren ville att han skulle gå. Elefanten ville äta och äta mest hela tiden. Vi fick nog en kortad version av rutten, men det gjorde ingenting. Det sista vi gjorde innan hemfärd var att åka flotte på floden. På med flytväst och kliva ombord på flotten. Flotten drogs uppströms av en longtailboat, vi åkte ett bra stycke innan vi han släppte loss flotten. Åh, vad det var härligt, tyst lugnt och fridfullt. Vi såg inte så mycket djurliv, men vi hörde fåglar inne i skogen.

Dags för 3 timmars resa hem. Klockan var nästan 19.00 innan vi var hemma. Vi hoppade av i stan för vi hade bestämt oss för att äta middag där och sedan gå hem. Vi åt på samma ställe där vi ätit på söndagen. Thailändsk mat tillhör verkligen våra favoriter. En promenad hem efter middagen och en välbehövlig dusch, sedan i säng. Läsa lite, titta på T. Vi somnade båda två med lampor och TV på då hade klockan hunnit bli 22.00. Dagarna är så fulla av aktivitet från morgon till kväll och med värmen till blir man trött.

Senast uppdaterad 2011-01-20 21:45

Undersökning

Vilken är den bästa stad du besökt?