Home Reportage Australien 2001/2002 21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien
21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien PDF Skriv ut E-postadress
5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns
6/1 Söndag; 4:e dagen i Cairns och 1:a dagen med Dyklektioner
7/1 Måndag; 5:e dagen i Cairns och 2:a dykkursen
8/1 Tisdag; 6:e dagen i Cairns, 3:e dagen på dykkursen och givetvis ”Atlantic Clipper”
9/1 Onsdag; 2:a dagen ombord på ”Atlantic Clipper”
10/1 Torsdag: 3:e dagen på ”Atlantic Clipper
11/2 Fredag; Vår sista dag i Cairns
Alla sidor

21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien

Kl. 11,00 startade vi vår resa. Bengt, en arbetskamrat, körde oss till Arlanda. Idag fullkomligt vräkte snön ner. Incheckning och växling gick otroligt smidigt och snart satt vi i baren och drack den obligatoriska första ölen. Den första ölen, den är så otroligt god. Man är på väg och har hela semestern framför sig, det är en härlig känsla. Vi hade fått hjälp via en kompis, kompis som jobbar på Thai, han hade fixat bra platser åt oss, trodde vi. Det visade sig när vi checkade in att de hade placerat oss på 2 olika rader så vi fick lov att byta. Väl inne på planet hamnade vi nästan längst bak, rad 66 men vi hade tur och slapp att ha någon bredvid oss. Eftersom det var snöoväder blev planet försenat 2 ½ timme. Vi satt alltså i planet och väntade. Personalen gick omkring med drinkvagnen så vi slapp sitta törstiga. Vi optimister trodde at de kör säkert in förseningen. Vår anknytning till Sydney skulle gå 08,00 och vi skulle anlända till Bangkok 06,30. Nu gjorde vi inte det utan landade istället 09,00. Självklart hade planet gått utan oss. Istället fick vi ett rum på Hotel Amari och gratis lunch. Där är vi just nu och tittar på TV och dricker vatten/coca cola. Vi somnade och sov ca 1 ½ timma. Sen checkade vi ut och gick för att äta lunch. Det var en jätte god Thailändsk buffé. Det fanns otroligt mycket att välja på och vi gick inte hungriga därifrån. Tillbaks på flygplatsen tog vi varsin öl innan det var dags att borda planet mot Sydney. Det gick bra trots att det var 2 :a natten på ett flygplan.

23/12 Söndag; 1:a dagen i Sydney

Vi landade kl. 06,30 i Sydney. Äntligen var vi framme!! Vi tog en taxi till ett hotell som vi hade bestämt oss för att bo på, men det var fullt. Så då var det bara att börja knalla. Pär hade sett att det fanns ett Visitors Information Center, www.sydney.com.au dit gick vi i värmen. Kan ju säga att det var ganska långt att gå och det var mycket varmt även om det var tidig morgon. Men det gav ett bra resultat, Menzies Hotel,Au $104/natt. Vi fick ett härligt rum med en dubbelsäng och bra badrum. Vi började med att duscha, tvätta håret, borsta tänderna och så var vi redo för en tur på stan.

1:a dagen i Sydney började med att vi promenerade mot Sydney Opera House. Vilken fantastisk syn det var när vi började närma oss. Det man bara sett på foto på Internet var alldeles framför oss. Woh!! Eftersom vi börjat bli lite hungriga igen bestämde vi oss för att äta lunch innan vi gick fram till Operahuset. Vi gick till The Rocks. Bredvid Visitors Informations Center hade jag sett en restaurang som verkade trevlig. Vi åt varsin ”The rocks club sandwich” dyr men god. Läsk och vatten till eftersom restaurangen inte hade alkoholtillstånd. Vi passade på att gå en promenad i The Rocks när vi ändå var där. Shopping lusten slog till då vi på avstånd såg en marknad, men vi hittade inget särskilt att köpa så här 1:a dagen. Ja, så var det då dags för det första målet Sydney Opera House www.sydneyoperahouse.com. Vilken fantastisk byggnad. Vi gick runt och kunde ta på det svenska Höganäskaklet. Tänk att det är byggt med över 1 miljon kakelplattor. Det ritades av en dansk arkitekt Jorn Utzon och det tog 14 år att bygga 1959

1973 www.anzac.com/aust/nsw/soh.htm. Vi avslutade besöket med att försöka gå in i byggnaden, men det var bara öppet mån-fre. Om vi får vi tid över ska vi försöka igen, å andra sidan är det julhelg och antagligen stängt. Från The Opera House gick vi strand promenaden in i Royal Botanic Gardens. Vi var på väg mot AMP Tower Centrepoint. Det är ett 305 m högt torn med utsikt över hela Sydney. I hisskön fick jag lite känningar av min höjdrädsla, men jag har ju åkt upp i höga torn förr och vet att man behöver ju inte titta rakt ner utan bara ut över staden. Väl uppe var det en otroligt fin utsikt. Pär filmade och fotade. Vi avslutade besöket med en 4X (öl) i baren.

Vårt 3:dje utflyktsmål var Sydney Aquarium. Det var ganska dyrt att gå in Au $37, men väl värt pengarna. Det fanns fiskar och andra vattenlevande djur i alla former. Det bästa var att man kunde gå i en tunnel och hade vatten och fiskar nästan runt omkring sig. Kändisvarning! När vi gick omkring där stöter vi på Martin Timell med familj. Vi tillbringade flera timmar på akvariet. I Darling Harbor låg den svenska båten Volvo Ocean Race. Jag hade läst att den skulle vara just i Sydney över jul och nyår, så det var lite kul att vi var där samtidigt och att vi lyckas se den. Darling Harbor är ett hamnområde med affärer och en massa restauranger. Vi åt inte där för vi tyckte det var lite för dyrt för vår reskassa. Vi bestämde oss för att äta på vägen hem från hotellet. Äta och sedan gå hem och sova efter en hektisk dag. Vi gick förbi 2 restauranger som båda var stängda. Det fick bli Mc Donalds middag ingen hit men i alla fall mat.

Vi ses imorgon, då är det Julafton.

24/12 Julafton Måndag; 2:a dagen i Sydney

God Jul idag är det Julafton. När vi gjort oss klara gick vi ut på stan. Vi hade bestämt oss för att åka till Blue Mountain´s den 26/12 så innan vi gick iväg bokade vi biljetter på vårt hotell Au $190. Det skall bli kul. Lite skraj är jag innerst inne. Linbana, regnskog med ormar och spindlar…… men spännande skall det bli. Vårt första mål för dagen var FRUKOST och sedan bussterminalen för att köpa ett Aussie Pass www.greyhound.com.au. På väg till det frukostställe vi valt gick vi förbi en väskaffär och köpte en adapter eftersom den vi hade med oss från Sverige inte fungerade. Frukost åt vi på Deli France korsningen George Street/Colburn Street. Vi åt varsin kycklingbaguette bästa frukosten på länge, mumsigt. Pär drack Cola och jag en cappucino, allt detta för Au $18. Därefter promenerade vi till buss stationen. Vi köpte biljetter till Cairns, One Way, (lägg in priset här) med första stopp i Byron Bay. Vi skall åka nattbuss den går kl. 20,00 och är framme 08,30. Perfekt att åka på natten, det tycker vi åtminstone nu, får se vad vi tycker på fredag morgon När vi var klara gick vi mot Market Street vi skall gå till Paddy´s som är en marknad i China Town. Den påminner mycket om Marknaden i Skärholmen. Vi köpte varsin Australiensisk hatt. Coolt! Men vi måste väja oss lite vid tanken på att bära hatt, så hattarna får ligga kvar i påsen. När vi har gått runt en bra stund tänkte vi ta varsin VB Victorian Bitter, men det var lättare sagt än gjort, ingen pub i sikte Till slut lyckas vi hitta en. Vi klämmer i oss två var innan vi går mot King Cross. På väg dig passerar vi Australian Museum, dit skall vi gå på torsdag innan vi åker mot Byron Bay, samt S:t Mary´s Cathedral. Vårt först stopp i Kings Cross är Victoria Street 202 Pärs hemvist när han var i Australien 1990. Han bodde här i 2-3 månader tillsammans med andra backpackers. Pär tyckte det var kul att återse sitt ”gamla hem”. Idag såg det ut att vara ett vanligt familjehus. Vi tittade runt efter en affär som 1990 sålde svensk mat, men vi kunde inte hitta den. Vi fortsatte att promenera på Victoria Street för att komma upp på Mc Clay Street. På vägen stannade vi till i en affär som sålde allt möjligt gjort av krokodilskinn. De hade också andra saker som paddväskor, saker gjort av Koala. Tanten i affären var gammal och väldigt rolig. Det märktes att hon levt ett hårt liv. Vi köpte ett krokodilhalsband till Pär och ett hajtandshalsband till mig. Vi lärde henne en del svenska ord som ”Tack så mycket” och ”God jul”. Dagen avslutade vi med en god julmiddag i Kings Cross. Chili och Wokad kyckling med ris. Det smakade bra. Det var så mycket mat så vi var tacksamma att vi skulle gå hem till hotellet. Innan vi gick hem för att sova stannade vi till på Cheers på George Street.

25/12 Juldagen, Christmas Day Tisdag; 3:e dagen i Sydney

Idag är allt stängt så vi hade bestämt oss för att åka båt till Taronga Zoo www.zoo.nsw.gov.au/index.htm. Vi promenerade ner till Circular Quay där skulle vi ta båten över till zoo. Väl därnere köpte vi varsin frukost smörgås i Turkish Bread dvs. Pita bröd. Den var god och otroligt mättande. Efter drygt halva smörgåsen packade vi in resterna i papper för att äta senare… vilket naturligtvis inte blev av. Överfarten tog ca 10-12 min. Vi filmade och fotograferade vyn över Sydney och The Opera House. Staden är otroligt vacker även från sjösidan. Vi hade tänkt åka linbana upp till toppen på Zoo men den var stängd p.g.a. hög vind och så det verkligen också. Det blåste jätte mycket hela dagen. Vi gick runt i ca. 4-5 timmar och såg de flesta djuren. Höjdpunkterna var:

1) Promenad inne bland Wallabes och en Emu

2) Show med sälar, de var så gulliga, en liten säl 2 år vägde bara 45 kg.

3) Fågelshow med rovfåglar och en uggla som kunde göra en massa saker + 1 duva som fångade mynt och sedan gav tillbaks det.

På promenaden runt zoo fanns flera utsiktsplatser där man såg hela Sydney. Det finns bara ett ord att säga FANTASTISKT. Hela dagen såg vi moln som låg över Sydney, vi trodde att det var dåligt väder och att det snart skulle börja regna. Senare på kvällen fick vi via TV veta att det härjade skogsbränder runt Sydney.

Hela dagen var det otroligt varmt det måste ha varit upp emot 35 grader i skuggan. Vi tog sista bussen ner till färjan och återvände strax efter 17,00. På Circular Quay tog vi varsin VB och en korg med ”Potato Wedges” med thai sås till. Det var precis lagom när man var lite småhungrig. Pär hade sett i telefonkatalogen ett ställe som hette Arizona, någon hade sagt att där kunde man kanske kasta pil. Vi hade nämligen inte hittat ett enda ställe hitintills. Det visade sig att Arizona låg inne i ett köpcentrum och eftersom det var juldagen var det stängt. Det var alltså omöjligt att ta reda på om de hade dart. Vad skulle vi göra nu? Vi bestämde oss för att gå till Cheers och äta om det var öppet. I China Town var det fullt av liv, inget julstök här inte. Cheers var stängt så vi gick till ”Ali Baba” en arabisk Mc Donalds. Vi tog in Nachos, det var lite lustigt; Pär beställde in cola, jag öl, Pär vanlig kryddat jag lite starkare. När maten kom in fick Pär ölen och den starka maten. Man kan bara konstatera att här finns det fördomar. Maten smakade jätte bra men som alltid för mycket. Vi åt till vi storknade men lämnade kvar en massa mat på tallrikarna. Det är verkligen tur att vi promenerar så mycket annars skulle vi rulla fram så småningom. Så var vår 3:dje dag i Sydney till ända. Imorgon har vi det stora äventyret: Heldags utflykt till Blue Mountains.

26/12 Annandag Jul, Boxing Day Onsdag; 4:e dagen i Sydney

Idag var dagen då vi skulle åka på en heldags utflykt till Blue Mountains www.bluemts.com.au/default.asp. Telefonen väckte oss vid 06,30, det var receptionen som meddelade oss att utflykten tyvärr var inställd pga. skogsbränderna runt Sydney. Ville vi kunde vi kanske åka på fredag istället. Fredag, då är vi inte kvar så det var inget alternativ. Hon erbjöd oss då att vi kunde åka till Hunter Valley vindistriktet. Det var vi inte heller så sugna på. Det var ju Blue Mountains vi ville till.

Jaha, vad skulle vi göra idag? Det blev att planera om. Vi tittade igenom alla våra broschyrer och började lista det som vi inte sett. Vi bestämde oss för att ta Bondi Explorer till Bondi Beach och göra några stopp på vägen. Bada lite och på vägen tillbaks besöka Fox Studio. Bussen skulle gå från Circular Quay så efter dusch och tandborstning begav vi oss dit. Då kommer nästa bakslag. Det kommer fram en farbror och säger; ”Det är ingen idé att ta bussen, det är ett lopp som går i city idag så om det går någon buss idag kommer den att ta väldigt lång tid". Det är bättre att ta tunnelbana till Bondi Junction och sedan bussen till beachen”. Vi gjorde det och det gick faktiskt väldigt smidigt, så snart var vi framme. Stadsdelen Bondi, ja hela Sydney, är faktiskt väldigt kuperad. Så när vi närmade oss beachen kom vi liksom uppifrån och åkte ner. Där låg stranden framför oss, med massor av strandcafeér och restauranger vid huvudgatan. Vi åt frukost på ett av dem. Pär åt Big breakfast, med korv, ägg, bacon, potatis, champinjoner, tomat och bröd, kaffe och apelsinjuice för Au $10. Jag åt fruktsallad och ett glas apelsinjuice för ungefär samma peng. Jag fick in ett jättelass med fruktsallad, youghurt med lite honung på. Det var så gott. Pärs tallrik var också rejäl. Efterfrukosten gick vi mot beachen. Vi la oss i badkläder för att sola och titta på de som surfade, men typiskt nog så var det molnigt och nästan lite kallt så det blev inte så lång stund på stranden. Istället tog vi en promenad längs huvudgatan. Vi avslutade Bondi Beach besöket med en VB på den enda stora baren som vi såg. Buss och tunnelbana tillbaks till Sydney. Klockan hade hunnit bli 18,00. det var vår sista kväll i Sydney och vi hade bestämt oss för att äta middag i The Rocks. Vi gick ut vid 20,00 på jakt efter en trevlig restaurang. Efter 2 varv runt gick vi till slut in på ett ställe. Vi började med att beställa var sin VB. Tro det eller ej men de serverade varken öl/vin/sprit. Det var en s.k. BYO Bring Your Own-restaurang. Det visade sig ett det var samma ägare till den här restaurangen som där vi åt lunch vår första dag i Sydney. Ingen öl dessutom la de på $2 var på vår mat, detta på ett pris som redan från början var för högt. Detta blev vår dyraste middag, i och för sig god, $65. Detta var vår sista kväll då vi skulle ha festat till det lite och så blev den lite av en flopp.

27/12 Torsdag, Avfärdsdag

Vi packade och checkade ut 10,30. Tunnelbana till centralen där vi låste in våra ryggsäckar. Ner på stan för frukost och boka flyg från Carins till Brisbane. Vi hade kollat på Internet att det skulle bli billigare dessutom skulle vi spara tid. 2 timmars flygresa mot 25 timmar i buss, $170 för flyget eller $200 för buss. Valet blev enkelt FLYG!!!

Vi gick in på första bästa resebyrå, stod i kö ca 30 min men de kunde inte hjälpa oss. Det bästa var att köpa/boka via Internet. Då var det bara att leta upp ett Internet café. Det var inte så svårt, det fanns massor utmed George Street. Vi hittade ett och till slut var det fixat och klart. För $372 bokat Cairns-Brisbane 2 timmars flygtid. Vi provade att boka ett hotell också men det vi ville bo på var stängt så Quantas skulle återkomma med förslag.

Vi hade ju bestämt oss för att gå på Australian Museum www.austmus.gov.au idag, så det gjorde vi. De hade en separat utställning om Aboriginals. Mycket historia, mycket hantverk och en hel del målningar. Vi såg också en avdelning med bara djurskelett. Lite spännande. När vi sett klart promenerade vi ner till Darling Harbor där vi hade turen att se en vattenshow med bl.a. Ariel och Kung Neptun. Vi satte oss på ett café efter showen, jag åt en glass och Pär äppelkaka med vaniljsås. Snart så var det dags att gå. På vägen tillbaks åt vi på Mc Donalds. Väl tillbaka så hämtade vi våra ryggsäckar, bytte om, checkade in och till slut var det dags att gå på bussen. Framför oss satt ett äldre par. Han blev lite sur då jag satte min vattenflaska i facket framför mig. En del människor är verkligen kinkiga. Nu hade vi 12 timmars bussresa framför oss. En hel natt, jag tänkte för mig själv undrar om det blir någon sömn. De visade filmen ”Antz”. Jag somnade mitt i filmen och det gjorde Pär också. 1:a stoppet var vid 23,00, då var det skönt att får sträcka på sig. På bussen igen satte vi på en cd skiva som vi somnade gott till. God natt och sov gott till nästa stopp.

28/12 Fredag; Byron bay – ”A peacefull place” www.byron-bay.com

Det gick ganska bra att sova på bussen. Nästa stopp var vid 2,00 på natten. Bensträckning och en cigarett för Pär. Efter något ytterligare stopp var vi så framme i Byron Bay. Då började den långa vandringen för att leta boende. Visitors Center var stängt så vi gick för att leta efter ett par backpackers ställe som vi hittat på Internet. Vi hittade några till på vägen men alla var fullbokade. Vi fick tips att gå tillbaks till Visitors Center de kunde hjälpa oss. Det var inte lätt och inte var det billigt heller. För $140 fick vi ett dubbelrum med delat badrum och kök på Ruskin Street.. Huset hette ”A Peacefull Place”. Det var kanske inte precis det vi letade efter men det var i alla fall tak över huvudet. Vi lastade in våra väskor i rummet, packade våra badkläder i den lilla ryggsäcken och gick ut på stan. Vi måste kolla om vi skulle dra mot Surfers Paradise, direkt till Cairns eller något annat. Boendet vi ordnat var bara för 1 natt, så imorgon skulle det vara lika illa. Vi gick till ett Internet café vi sett. Vi sökte på allt, inget napp över nyår någonstans. Vi gick tillbaka till Visitors Center för att höra om de kunde hjälpa oss. Vi försökte ringa Surfers Paradise Visitors Center, fick ett nytt telefonnummer som bara var upptaget. Då gick vi ut på jakt själva. Till slut fick vi tips om Glen Villa Resort. Väl där kostade ett cottage, egen stuga med dubbelsäng, badrum kök osv. $295/natt. Hiskeliga pengar, vi skulle stanna 3 nätter = $885 i svenska pengar 4920:- dvs. 1640:-/natt. Men vad skulle vi göra, ingenstans att bo. Vi får leva billigt de här dagarna så smärtar det kanske inte så mycket. Vi bokade oss för 3 nätter med incheckning nästa morgon kl. 12,00.

Nu var boendet fixat, då var det dags för frukost. Klockan hade hunnit bli 14,00 och ingenting hade vi i magen. Vi var urhungriga. Då uppstod nästa fråga; var ska vi äta och vad är vi sugna på? Det blev ett café och varsin roasted bagel. Pär valde en med skinka och jag en med kyckling, cappucino och en cola. Mätta i magen var det dags för beachen. Solbränna, sand mellan tårna, härligt! Eftersom vi kände oss ganska vita gick vi en bit bort på stranden för att inte skrämma bort folk. Oh, vad det var skönt. Vi vågade bara på oss 1 timma i solen. Det är nog bra att ta det lite lugnt så här i början. Så småningom gick vi tillbaks till vårt rum. Duscha, läsa lite och sedan middag. Vi hade bestämt oss för Byron Thai, båda var vi sugna på thaimat idag. Dessutom är det ganska billigt även i Australien. Eftersom resan hitintills varit ganska dyr är det bra om vi kan leva lite billigt också. Vi kom dit vid 19,00 och det var fullt med folk så vi fick vänta i baren en stund. Vi beställde Koh Pad, stekt ris med kyckling och Pad Thai, nudlar med kyckling och räkor. Det var urgott! Vi tog en välbehövlig promenad hem. När vi kom hem var de andra gästerna på väg ut för att partaja.

I morgon är en ny dag med nytt boende.

29/12 Lördag; Dag 2 i Byron Bay

Idag har vi varit i Australien i 6 dagar, tiden går fort när man har roligt. Idag skall vi byta bostad så efter frukosten packade vi ihop tackade för oss och begav oss till Glen Villa Resort www.byron-bay.com/glen-villa/index.html. Hus nr. 18 skall vara vårt hem de närmaste 3 nätterna. Vi kom dit vid 10,30 men fick inte checka in förrän kl. 12,00. Vi la oss i poolen så länge. Det var toppen. Klockan 12,00 fick vi nyckeln och begav oss mot hus nr 18. Vi la in våra ryggsäckar och sedan gick vi för att handla mat. Vi hade bestämt oss för att äta hemma, för att spara pengar. Det blev ris och kyckling första kvällen, ris och biff andra. Frukost ägg-bacon-rostbröd, ost och skinka och juice förstås lite onyttigt också, Dorito-chips+ röra smask! Glass och jordgubbar skulle vi kalasa på direkt när vi kom tillbaks. $62 gick det på för 3 frukostar och 2 middagar.

Glassen och jordgubbarna smakade så gott när det är så här varmt. När vi smaskat klart gick vi ner till stan igen för att köpa öl och vin. Det blev även en flaska champagne till nyårsafton, 24 VB, 1 fl. vin + 1 fl. champagne för $51,50. Så var allt inköpt. Resten av eftermiddagen spelade vi Chicago. Vi åt vid 19,00, det var gott även om riset var lite hårt. Vi hade köpt råris och det behövde nog koka lite längre. Vi la oss tidigt för vi hade gått upp tidigt och vi skulle gå upp tidigt nästa morgon för att gå en promenad till fyren Cap Byron Lighthouse.

30/12 Söndag Dag 3 i Byron Bay

Klockan väckte oss 7,30. Idag skulle vi gå en riktig långpromenad, utmed stranden bort mot klipporna och mot fyren. Mellan klockan 8-10 på morgonen kan man om man har tur se delfiner hade man berättat för oss. Vi gick först till stranden, vattnet var otroligt högt upp. Tydligen har man rejält tidvatten här. Det var härligt att gå utmed beachen och plaska med fötterna i vattnet. I slutet av stranden fanns en klippformation med trappor, det var ganska djupt vatten för att komma dit så framförallt Pär blötte ner sig ordentligt. Utsikten var fin så det var väl värt besväret. Vi fortsatte vår promenad och nu gick det uppför ordentligt. Underbarutsikt hela tiden, otroliga klippor, det var verkligen vackert. Det gick upp och sedan ner till ännu en ny strand. Bortom den fortsatte stigen. Det blev allt brantare trappor och kloka som vi är …… hade vi förstås glömt att ta med något att dricka, inte ens vatten hade vi med oss. Vid en punkt, som var den östligaste udden i Australien, där kunde man se delfiner om man hade tur. Vi hade inte tur. Vi såg att det arrangerades kajakturer ut dit. Vi såg flera grupper som paddlade. Då var det bara en sak kvar; Fyren. På vägen uppåt undrade vi om vi verkligen gått åt rätt håll. Så plötsligt vid ett krön, där var den, Fyren. Jag måste tillstå att det var ganska jobbigt att gå dit. Urdålig kondition, ingenting att dricka, vilka bra förutsättningar. Men vi fick vår belöning när vi kom fram. Åh vilken hänförande utsikt. Vi filmade och tog massor av kort. Sedan var det bara att gå tillbaks. Eftersom vi inte ville gå samma jobbiga väg tillbaka tänkte vi att det måste vara bättre att gå utmed bilvägen. Vi startade och döm om vår glädje det fanns en turistshop och de sålde DRICKA. Läsk och vatten. Härlig, vi som var så törstiga. Men varsin smaksatt kolsyrad vatten i magen startade nerfärden. Det gick ganska bra, förutom på ett par ställen där vägen var ordentligt kurvig. Lite otäckt, eftersom vi inte såg om det kom någon bil, då förstod vi att de kunde ju inte heller se oss. Men det gick bra och snart var vi tillbaks på stranden. Nu var det bara att gå hem och laga till frukost. Gissa om den smakade bra. Vår lilla, före frukost promenad, tog 3 timmar. Efter brunchen la vi oss vid poolen, det var lite halvmulet men ca 30-40 minuter var det ordentligt med sol. Självklart brände sig Pär under den korta tiden. Han hade inte smort in sig eftersom det inte var så soligt. Typiskt, han smörjer sig varje dag slarvar lite idag och så förstörde dessa 40 minuterna allt. På kvällen spelade vi Chicago igen. Middagen bestod idag av ris och kött och massor av vitlök och vårlök. Vi la oss tidigt idag också, trötta efter en innehållsrik dag.

31/12 Nyårsafton Måndag; 4:e dagen i Byron Bay

Jaha. Sista dagen på år 2001. Eftersom Pär hade bränt sig la jag mig ensam vid poolen på fm. Pär var hemma och vilade skinnet och sig själv. Det var härligt att ligga vid poolen. En bra bok, solsken, solstol, plaska i vattnet, härligt. Vid 12 tiden gick jag tillbaks. Vi hade bestämt oss för att äta hemma idag också. Vi skulle komplettera med lite kyckling, vårlök, glass och mera jordgubbar. Vi förstod att det skulle bli stökigt på stan. Det var mycket folk, avspärrningar osv. Vi drog oss ner till affären. På vägen dit gick vi till ett inernet café för att surfa lite, kolla mail, skicka iväg lite nyårshälsningar. Jag köpte mig ett par nya solglasögon eftersom de gamla var lite för stora. När matinköpen var klara gick vi hem. Då var det redan eftermiddag. Vi satte oss på altanen som vi gjort varje eftermiddag och spelade Chicago och drack VB. Efter ett par öl konstaterade vi att vi inte hade så många kvar. Klockan var bara 16,30 skulle vi klara kvällen fram till 24 med bara 6 öl kvar? Dumt att chansa, så vi gick iväg till butiken som sålde öl och vin. Det var kö… De stängde inte förrän kl. 20,00. På stan var det nu så mycket folk och fullt ös. Vi var ganska nöjda med vårt beslut att fira nyår hemma i vårt hus. Vi köpte 4 VB och 4 andra alkohol drycker. På vägen hem började det att regna. De hade regnat de 2 föregående kvällarna också och det ganska ordentligt. Trots att det regnade och hade regnat hade man förbjudit raketer i samband med nyårsfirandet. Hemma igen fortsatte vi spela kort. Runt omkring satt det folk på sina altaner och precis som vi drack de öl och pratade. Regnet upphörde vid 20,00. Då gick många av våra grannar iväg ner på stan. Vi hörde musik långt bortifrån det var nog dit alla skulle. Jag fixade maten och vi satte oss till bords och åt, det var så gott. När vi var ätit klart var kl. endast 22,00, hur skulle vi klara att vara vakna i 2 timmar till. Jag satte klockan på ringning, då gjorde det ingenting om vi somnade. Vi låg och kramades och tittade på TV. De visade ”Lawrence of Arabia". När klockan var 24,00 öppnade vi champagnen, skålade och pussades. Då var klockan bara 14,00 hemma i Sverige. Vi ringde hem, och önskade Gott Nytt År. Vi skickade iväg lite SMS hälsningar också. Vi la oss vid 01,00, för imorgon var det en ny resdag. Vi skulle åka till Cairns.

1/1 2002 Nyårsdagen Tisdag; Resdag mot Cairns

Vi vaknade hyfsat tidigt. Jag gick upp till receptionen för att höra om vi kunde stanna till 14,00 i vårt hus, men surkärringen sa att det inte var möjligt för då kunde de inte städa rummet för städerskan jobbade bara mellan 10-13. Så hjälpsam var hon. För $40 kunde vi få lämna våra ryggsäckar hos dem, bada i poolen, använda duschar och toaletter. Men nej, nej fick vi inte vara kvar i vårt rum ville vi inte vara kvar och betala $40, vilket ocker. Jag stekte äggen, bacon och gjorde 4 dubbelmackor. Vi åt varsin till frukost de andra skulle vi äta till lunch. Vi checkade ut kl. 10,00. Gick till Gossip vårt Internetcafé, där låste vi in våra ryggsäckar och gick ner på stranden. Idag skulle vi åka iväg igen, kl. 3 Pm skulle bussen gå mot Brisbane där vi skulle vara framme 5,25 PM. Nästa buss skulle gå 8 PM mot Rockhampton, där vi skall vara framme kl. 06,35. En hel dag i Rockhampton och sedan en ny bussresa mot Cairns, där vi skall vara framme kl. 11,05. Det är en ordentlig resa på 47 timmar total restid. Pust!!

Vi började resan mot Brisbane kl. 15,00. det var förseningar så vi kom iväg något senare. Det gjorde ju inte oss något eftersom vi ändå hade 2,5 timmars väntetid i Brisbane. Framme i Brisbane fräschade vi upp oss något innan vi checkade in ryggsäckarna igen. Snart skulle den långa resan börja. Vi hade 12 timmars restid till Rockhampton. 12 timmars uppehåll och sedan ytterliggare drygt 16 timmar innan vi skulle vara framme i Cairns. Innan vi satte oss på bussen mot Rockhampton åt vi middag på Mc Donalds. Vi var båda lite hungriga eftersom vi inte ätit så mycket under dagen. Dessutom hade vi ingen aning om när vi skulle få mat nästa gång. Så var vi på väg, på bussen visade de ”Grinchen”. Jag somnade, jag tror Pär gjorde det ganska snart också. Jag måste säga att man sover hyggligt på bussarna. Den här turen var med Greyhound buss, det var lite bredare mellan sätena och chauffören hade på värmen, nästan för mycket för oss för vi satt rakt ovanför ett element. Vi hade ett par stopp under natten. Pär hade sovit ganska dåligt för hans nackkudde släppte ut luften. Våra nyinköpta kuddar fungerade däremot väldigt bra.

2/1 Onsdag; 12 timmar i Rockhampton

06,35 AM var vi framme i Rockhampton. En hel dag dvs. 12 timmar hade vi på oss för att göra den här staden. Vi började med att fräscha upp oss, borsta tänderna, tvätta ansiktet. Vi tänkte låsa in ryggorna för att slippa släpa på dem under dagen, men det visade sig att skåpen var trasiga. Det var bara att sätta dem i väntrummet, det kändes lite osäkert men vad skulle vi göra? Vi kunde ju inte sitta i vänthallen hela dagen och vakta dem heller. Ute slog värmen emot oss. Det märktes att vi var närmare ekvatorn och att luftfuktigheten var mycket högre här än i Byron Bay. Rockhampton ligger dessutom 40 km in i landet. Det var i alla fall jätte varmt och kl. var bara 08,00. Vi gick en runda på stan för att hitta ett ställe där vi kunde äta frukost. Efter ett par varv, det var inte så många gator, hittade vi ett ställe. Vi åt en stadig frukost och köpte med oss en flaska vatten, det kunde vi behöva i värmen. Vi gick till Visitors Center för att se vad som fanns att göra. Vi hittade inget särskilt så vi gick ner till floden, där kanske det var lite svalare? Icke då, men vi träffade några gubbar och en av dem rekommenderade oss att gå till Botanic Garden, det skulle vara trevligt där. Mest för att svalka oss gick vi på vägen in i ett köpcentrum. Där var det svalt men efter en stund blev det varmt även där.

Vi började promenaden mot Botanic Garden. Vi gick och vi gick och vi gick, det blev allt varmare. På vägen köpte vi en flaska vatten, damen inne i butiken tyckte vi var lite galna som var ute och gick i värmen, för hon sa att det var en bra bit kvar att gå. Vi gick ytterliggare en stund, men bestämde oss för att nej, nu vänder vi tillbaks. Det var alldeles för varmt. Mina vader och smalben var alldeles röda, Jag hade inte smort dem med solskyddsfaktor så jag trodde att jag bränt dem. På med +30 och så vände vi tillbaks. Det var en pärs kan jag lova. Fruktansvärt varmt, ben som var brända, et ömmade och stack i dem. Jag bestämde att när vi kom tillbaks till stan, så tar vi en VB på puben. Det tyckte jag vi var värda efter den slitiga promenaden och värmen.

Det blev 2 öl och en pratstund men en man som jobbat på en båt som tog turister från Airlye Beach ut till revet, nu hade han slutat med det. Mina ben såg förfärliga ut, mer som om de hade fått soleksem inte så mycket att det var brännskador.

Så småningom kämpade vi oss tillbaks till bussterminalen. Jag menar verkligen kämpade, det var så hett så det gick nästan inte att vara i solen. Framme på terminalen kunde vi nöjda konstatera att våra ryggsäckar var kvar. Vi tog oss en iskall dusch $1/styck. Gissa om det var skönt, men iskall det var inte iskallt mera ljummet. Även om du bara hade på det kalla vattnet så blev det inte riktigt kallt. Skönt var det i alla fall. Skönt också att få smörja in benen, kunde man skulle man kunnat steka ägg på mina ben så varma var de. Varma och bultande. Nu hade vi bara 4,5 timmar kvar på vår väntan. Tur att vi hade så många böcker med oss. När klockan närmade sig 16,00 gick vi till KTF och åt friterad kyckling med potatismos. Det var gott! Som vanligt visste vi inte när vi skulle få mat härnäst och vi ville inte äta på de stopp som bussarna gör. Det ser inte gott ut och inte är det så bra att åka buss alldeles fullproppad med mat heller. Vi väntar hellre tills vi är framme.

Bussen från Brisbane skulle komma in klockan 18,00 men den var ordentligt försenad. Till slut kom vi iväg 1 timma sen. Det här är sista sträckan innan vi är framme i Cairns. På bussen visade de en James Bond film. Jag lyckades inte hålla mig vaken inte Pär heller. Vi sov båda som två små barn, förväntansfulla. Vi har så många planer och idéer om vad vi skulle göra i Cairns. Som vanligt var det 3-4 stycken stopp under resan. Av och kissa, sträcka på benen, köpa vatten och någon chokladbit att tugga på.

3/1 Torsdag; 1:a dagen i Cairns

Vi vaknade innan bussen stannade i Townsville. Nu hade vi bara 5 timmar kvar. Vi hade rest 9 timmar och sovit mest hela tiden. Mina stackars ben, de var som 2 klumpar, jättesvullna. Jag hade inga anklar bara två stockar. Det var fruktansvärt obehagligt. Det enda att göra när vi äntligen var framme på vårt hotell var att lägga fötterna och benen högt. Det var några timmar tills dess, så det var bara att stå ut.

Till slut var vi framme, då hade vi varit på resa i 15,5 timmar. Först toalettbesök, sedan skaffa en stadskarta för att lokalisera oss och försöka hitta gatan vi skulle bo på. Der var inte så svårt, Lake Street parallellt med havet. Skulle vi gå eller ta taxi? Kloka som vi är eller?? Vi gick. Varm, soligt och tung packning. Pär bar alla böckerna så om jag tyckte det var tungt var hans ryggsäck mycket tyngre. Självklart låg Coral Cay Villa nästan allra längst ner på gatan, som var väldigt lång. Det såg trevligt ut, detta skulle bli vårt hem de närmaste 8 dagarna. Vi fick ett rum på baksidan. Det tråkiga var att hotellet hade inga balkonger. Det var synd, vi som tycker om att sitta och spela kort. Vi bestämde oss för att låsa in våra värdesaker, pass och flygbiljetter i en safetybox, sedan skulle vi gå och handla. Vi behövde ta ut pengar, det kunde man göra i mataffären sa tjejen i receptionen. Sagt och gjort, promenad till affären och handla. Sedan skulle vi äta brunch, vi hade inte ätit sedan kl. 16,00 dagen innan och nu var klockan 12, så vi var lite hungriga. Självklart fungerade inte bankomaten i affären, så det enda som återstod var att gå ner till stan igen. Pär erbjöd sig att gå så att jag kunde duscha, lägga benen högt och vila. Så blev det när jag var klar tittade jag i alla de broschyrer vi tagit med oss upp på rummet. Till slut kom Pär hem alldeles utpumpad av värmen. In i duschen för att tvätta av oss resdammet och söka lite svalka. Vi tog varsin VB som vi köpt i receptionen. Pär hade fått gå nästan hela vägen tillbaks till bussterminalen. Vilka idioter vi är som inte tog ut pengar i Rockhampton fastän vi pratade om det. Inte tog vi ut när vi kom fram heller, trots att vi visste om att vi inte hade så mycket kontanter kvar. Nu hade vi i alla fall pengar. Eftersom klockan hunnit bli närmare 15,00 åt vi en något försenad brunch på Pedro´s Pizza. Meat Lovers och vitlöksbröd för $20 inkl.1,25 l Coca Cola. Gissa om vi åt?

Eftersom vi inte ätit på länge orkade inte jag sista biten, den fick Pär. Mätta och belåtna gick vi till mataffären, det är lättare att handla när man är mätt. Det blir inte en massa onödigt och onyttigt. Vi köpte bara frukostmat. Idag behöver vi inte äta mer, kanske bara en smörgås på kvällen. Vi köpte också en kartong VB och en flaska vitt vin. Det fick vi göra i affären bredvid. Hem med maten och ner till poolen. Bada i en lite sval pool trodde vi, men inte då. Vattnet var ljummet, men det var skönt ändå. Ja somnade, mätt efter pizza och trött efter resan. Vi gick upp vid 18 tiden för att duscha, kolla broschyrer och lägga oss tidigt. Vi fastnade för 3 olika aktiviteter; 1 utflykt till Daintree, 1 dykkurs 4 dagars med 4 dyk och en utflykt till Outbacken. Imorgon skall vi försöka boka det som går. Klockan blev faktiskt nästan 01,00 innan vi äntligen kom i säng efter 48 timmars resa.

4/1 Fredag; 2:a dagen i Cairns

Efter en mycket varm natt, luftkonditioneringen var inte den allra bästa, vaknade vi vid 8 tiden. Vi låg och drog oss och pratade om vad vi skulle göra under dagen. Vi skulle boka 1 eller 2 dagars turer till regnskogen och ”The Outback”. Dykkurs på 4-5 dagar, dessutom skulle vi kolla våra mailboxar. Det vore kul om vi fått något nytt mail. Eftersom vi glömt köpa juice igår lovade Pär att fixa det. Jag började med frukosten. Äggröra och bacon till Pär, hårdkokt ägg och fruktsallad till mig. Kaffe, rostat bröd med ost och marmelad. Stadig och bra frukost som håller oss mätta länge. Efter att ha duschat gjorde vi oss klara för vår promenad in till stan. Vi hittade vårt Internet café Global Gossip, www.globalgossip.com/touristinfo det låg på Abbot Street. Jag hade fått 1 mail från Karin. Pär hade fått 6 mail. Vi kollade även dartsidorna men inget särskilt hade hänt. Vi vet att BBC 1 och 2 sänder live från Embassy. Det vore kul att se, men det är väl tveksamt om de överhuvudtaget har de kanalerna här.

När vi var klara, var det dags att kolla det här med dykningen. En av skolorna låg precis bredvid Gossip. Det verkade helt ok, men vi ville gärna kolla ett annat också innan vi bestämde oss. På väg dit kom vi på att nya sandaler det skall vi nog köpa. De vi har luktar fruktansvärt illa och det är milt sagt. Vi hittade till slut varsitt par för tillsammans $26. Vi stannade till på en irländsk pub för att släcka törsten. Det var lika varmt idag som igår. Jag måste säga att jag känner mig lite orolig för det här med dykningen. Jag är en fegloppa och okänt vatten behöver jag säga mer…. Men ok, rädsla är till för att övervinnas och jag fixade ju det där med snorklingen i Mexico. Så vad tusan….. Vi fick gå en bra bit innan vi kom till ”Deep See Divers Den”. Vi bestämde oss för en 5 dagars kurs, 2 dagar på skolan och 3 dagar/2 nätter på havet. På vägen hem gick vi förbi mat affären och köpte Juice och coca- cola. Nu ligger vi vid poolen och väntar på att tjejen i receptionen skall komma och bekräfta de bokningar vi gjort. I morgon är det utflykt till Daintree River och Cape Tribunal detta är en heldags utflykt 07-18. Vad kul det skall bli. På söndag börjar dykskola i 2 dagar, sedan ut på en båt i 3 dagar. Vad spännande det skall bli!

Poolen är inte så stor och vattnet är nästan varmare än luften, så det svalkar inte det minsta att bada. Efter en stund kom tjejen och bekräftade att vår heldagsutflykt är bokad. Vi blir hämtade 07,10 utanför hotellet. Däremot var 5 dagars dyk kursen fullbokad så antingen får vi tänka om och boka in färre dagar eller hitta ett annat dykföretag. Pär är just nu inne och kollar efter fler broschyrer.

5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns

Klockan ringde 6,15 och det var dags att stiga upp. Idag skulle vi åka på utflykt till regnskogen. Usch, vad det var svårt att stiga upp så här tidigt på morgonen. Men idag var det inget att be för, de var bara att gå upp. Bussen skulle hämta oss 07,10. Vi var klara vid 7 tiden då gick vi ner för att vara där i tid. Bussen hämtade oss vid 7,15. Det var vi + chauffören och 15 personer till. Som vanligt på sådana här turer hämtar man folk på deras hotell och sista ”pickupen” det var i Port Douglas. Sedan bar det iväg mot regnskogen. 1:a stoppet var vid Daintree River och en båttur på floden i ca 1 timme. Det var spännande. Vi såg olika fågelarter och 2 krokodiler, den 1:a var ca 3 år och 1 m lång, den andra var bara 1 år och ganska liten. Det var en otrolig upplevelse att åka båt på floden. Suncoast safaris www.cairnsparasail.com/rainforest/suncoast-safaris-daintree.htm

hade 2 bilar och 2 båtar.. Den ena båten var mindre och mycket lägre, man satt alltså mycket närmare vattnet. Vi hade tur och fick åka i den lilla båten. Det var Pär och jag och 3 andra, ett franskt par + en kille. Vi startade från den ena sidan och slutade på den andra sidan. Bilarna hade åkt med färjan över och väntade på oss. Sedan följde ett par timmar i bussen. Vi åkte i regnskogen och guiden förklarade och berättade vad vi såg. Nästa stopp var vid en beach, där regnskogen möter havet. Vi skulle akta oss för att gå i vattnet för runt Cairns kuster finns ”stingers” ett slags manet som ser ut som en bläckfisk. Den sticks ordentligt, den är inte livshotande åtminstone inte för en vuxen, men giftet gör mycket ont. Ett tips är att om man blir stungen kan man hälla på vinäger, det liksom drar ur taggarna (giftet). Efter den här korta pausen och promenaden fortsatte bussfärden tills det var dags för lunch och bad.

Lunchen bestod av fisk/biff/vegetariska nudlar och grönsaker. Man fick också smaka på krokodil och rökt kängurukött. Jag måste säga att det smakade riktigt gott. Kängurun var rökt och hade lite sötaktig smak. Krokodilköttet måste ha varit marinerat, det smakade också väldigt gott. Innan lunchen tog vi oss ett bad i poolen, det var jätteskönt eftersom det var ganska varmt och svettigt.

Efter lunchen fortsatte vi till den äldsta regnskogen för en ”rainforest walk”. Jag kan säga att detta var det som jag varit mest rädd för, att gå i regnskogen. Guiden hade dessutom tidigare under dagen berättat att 2 dagar tidigare hade de fått flytta på en pytonorm och en annan orm som legat på stigen. Hemska tanke, tänk om detta skulle hända oss idag. Vi började i alla falla promenaden. Jag var fullkomligt skräckslagen de första 100 metrarna. Jag tittade mig omkring överallt, utan att få se någonting förstås. Pär var snäll och gick bredvid och höll mig i handen. När jag inte såg något slappnade jag av lite. Inte för att jag njöt men jag var inte lika nervös. Guiden berättade om allt vi såg, det var mest träd och en del bon av olika djur. Vi såg inte en enda orm, vi hörde fåglar och såg en alldeles klarblå fjäril men det var allt. Efteråt tyckte jag faktiskt att det var lite tråkigt att vi inte hade sett något djur tom trist att vi inte sett någon orm, även om jag inte vet hur jag hade reagerat. Promenaden tog ca 30-40 minuter.

Efter detta fortsatte bussen till Mossman Gorge, där avslutade vi dagen med valfri dryck och en promenad, bad i en flod utan krokodiler. Vi badade bara fötterna, vi orkade faktiskt inte att byta om till badkläder. Vi tog en promenad till en hängbro som gick över den floden där man också kunde bada. 18,45 var vi tillbaks på hotellet. Trötta men glada över en härlig utflyktsdag.

Vi avslutade dagen med ett dopp i vår pool och en VB. Middagen idag fick bli spartansk, mackor med stekt ägg. I morgon är det dags för en annan stor utmaning i alla fall för min del. Vi skall börja ta dykarcertifikat. Vi tog en 5 dagarskurs med Downunder Dive www.downunderdive.com.au/

2 dagar med lektioner + dyk i pool och 3 dagar på S.V. Atlantic Clipper.

6/1 Söndag; 4:e dagen i Cairns och 1:a dagen med Dyklektioner

Hämtning utanför hotellet kl. 07,50. Vi hann bara en snabb dusch och frukost innan det var dags att gå ner. Så var det dags för nästa utmaning, dykcertifikat. Det första vi fick göra var att betala $1086. På fm. hade vi teori, det gick faktiskt hyggligt bra att förstå engelskan. Ibland fick jag be Pär om översättning om det var några ord jag inte förstod. Efter en torftig lunch bestående av en torr fralla med enbart kyckling, var det dags för bassängen. Eftersom vi var 21 st. i kursen blev vi uppdelade i 2 grupper. Pär och jag fick kursledaren Nadine som handledare, samt en tjej som tydligen tog läste till ”headmaster”. Kanske siktade hon att bli lärare. Det kändes i alla fall bra. Nadine var en otroligt bra pedagog, innan hon kom till Cairns hade hon arbetat i Cambridge, England som lärare. Det märktes verkligen, hon var mycket duktig på att lära ut. Under em. fick vi träna på att andas under vatten. Fylla masken med vatten, helt och till hälften. Innan vi började fick vi förstås sätta ihop vår utrustning. Tub regulator, BCD dvs. västen som bl.a. tuben hänger i. Vi fick också plocka ut mask, snorkel och simmfenor. Hela em. tränade vi på olika övningar. Ta av BCD:en i vattnet och ta på den igen. Ta av och på masken. Först tyckte jag att det var lite obehagligt, men när jag väl lärt mig att andas under vattnet var det helt ok. T.o.m. när vi skulle ner på 4 m djup tyckte jag inte det var obehagligt.

I början hade jag svårt att förstå att jag måste släppa ut luft ur min BCD för att sjunka. Första em. i poolen gick så fört och snart var det dags att åka hem. Eftersom vi skulle på stan och ta ut pengar och surfa fick vi skjuts ner på stan istället för hem till Coral Cay. Vi promenerade hela vägen från stan och hem. Nu känns det faktiskt inte så långt när man går hem. Kvällen skulle vi ägna åt att plugga. Vi gick iväg för att köpa vår middag som idag bestod av kyckling, ärter, sås och pommes, det var verkligen gott men så var vi hungriga också. Så fort vi ätit klart tog vi fram våra böcker och frågeformulär ca. 3 timmars plugg till 24,00 då var vi så trötta så det var ingen mening med att fortsätta att plugga längre. Imorgon fortsätter kursen, det ska bli så kul.

7/1 Måndag; 5:e dagen i Cairns och 2:a dykkursen

Vi vaknade 06,40. Upp fixa i ordning oss äta lite lätt frukost. Hämtning idag också kl. 07,50. Idag skulle vi börja vår träning i poolen. Alternate airsource, tired diver toe, contol emergency ascent, finpivot, hovening, weight removal and replace, sitting on BCD, detta var en del av det som vi övade på. Idag åkte vi till ett köpcentrum invid stationen, vi skulle äta lunch där. Eftersom Pärs klocka slutat att fungera skulle vi försöka att byta batteri där. Detta visade sig vara väldigt svårt. Man var tvungen att öppna klockan, byta batteriet och trycka ut luften och göra detta under kontroll. De var tvungna att skicka iväg klockan till Sydney och det hade vi inte tid till. Vi handlade en del saker som vi skulle ha med oss på båten. Solhatt, senilsnören till våra glasögon, film. Det enda vi inte fick tag på eller inte hann köpa var solskyddsfaktor. Lunchen blev gissa vad? Mc Donalds! Tillbaks till Down Under Dive. Skolbänk på em. som avslutades med ett prov. 50 frågor, Pär hade ett fel, jag hade åtta. Trots mina 8 fel hade jag klarat provet Hipp Hurra!

Nu väntar Atlantic Clipper imorgon. På vägen hem Internet, föra över pengar och köpa solskyddsfaktor, när detta var avklarat promenad hem. Tvätta, middag, packa för imorgon. 2 st. förväntansfulla somnade ganska snart. Imorgon är de dags då skall vi dyka i Stora Barriärrevet!

Härligt att vakna och veta att det är dags för oss att dyka i Stora Barriärrevet. Lite skakigt och oroligt men mest SPÄNNANDE. Vi blev hämtade kl. 08.10, vi var lite oroliga att de hade glömt bort oss för vi såg Nadine köra förbi oss på den vanliga hämtningstiden 07.50. Förklaringen fick vi när hon hämtade oss, bussen hade varit full och vi fick inte rum.

På dykcentret köpte vi lite utrustning. Pär köpte cyklop, snorkel och simfötter, jag köpte bara cyklop och snorkel. Så var det dags att åka till båten som skulle ta oss ut till Atlantic Clipper. Det var hur mycket folk som helst på båten, en del var bara ute på en dagstur för att snorkla och dyka, några andra inkluderat oss själva skulle sova kvar. Vi åt lunch på transferbåten, kött och sallad av olika slag. Det smakade bra. Efter lunchen kom vi fram till Atlantic Clipper, ombordstigning och så fick vi våra hytter. Hytt nr 4 skulle bli vårt hem i 2 nätter. Det var en liten hytt med en våningssäng, delad toa och dusch. Vi skulle bara sova där så det var ok.

Norman Reef

Kl. 16.00 var det dags för vårt första dyk i havet. På med utrustningen och plums i havet. Vår instruktör för första dyket var en asiatisk kille som hette Yoki (divemaster). Vad skall man säga, det första dyket som skall vara lite speciellt det blev fruktansvärt. Yoki simmade iväg utan att egentligen bry sig om sina elever. I vår grupp var det förutom Pär och jag ett par från Holland och 2 tjejer från Texas, USA. Tjejerna hade cert sedan tidigare, men var väldigt oerfarna och nervösa. Yoki hade ingen som helst koll på några andra än paret från Holland. Vi fick se en massa olika fiskar och en sköldpadda, det var väl det enda roliga på det här dyket. Väl uppe på ytan, långt ifrån båten, skulle vi göra ”tired diver toe” MOT strömmen. Vi simmade två simtag fram och drogs tillbaka ett. Jag och alla andra (utom de från Holland) var så oerhört trötta och slut när vi väl kom fram till båten. Dessutom var vi ordentligt förbaskade, Jag sa till Nadine att jag inte kommer att gå ner i vattnet igen om Yoki är vår instruktör, Texas tjejerna hade, visade det sig senare vid vårt andra dyk, pratat med Rosco som var senior Divemaster, så vi fick Jason Percival som instruktör istället. Jason hade ca 500 dyk bakom sig och han var oerhört kunnig. Vårt andra dyk blev därför så där bra som vi förväntat att vårt första skulle ha blivit. Vårt första dyk varade 30 min. men vår totala tid i vattnet var 1 timme och 30 min. Vi var nere i havet kortast tid men längst i totaltid. Det säger väl allt. Andra dyket däremot var verkligen toppen. Vi fick träna på att fylla vår mask till hälften med vatten och ta ur det, fylla helt och ta ur och en massa andra övningar också. När vi kom upp var vi sist upp och sist till middagen. Snabbt ombyte och dags för käk. Kött, sallad, potatis och glass och chokladkaka till efterrätt.

Några av de redan certifierade dykarna skulle ut på ett nattdyk. När Pär var uppe och rökte mellan varmrätt och efterrätt, kom han ner och hämtade upp mig. Det var hajar i havet. Två stycken till att börja med, efter maten kastade besättningen ut mat i havet. Det var det som lockat till sig hajarna, totalt var det ungefär sju stycken White Tip Reef Shark. Läskiga att titta på, men tydligen helt ofarliga. Vi avslutade kvällen med att dricka ett par VB innan läggdags och kl. 23.30 var vi i säng. Både Pär och jag hade lite svårt att somna. Det hade varit många nya intryck och upplevelser under den här dagen.

9/1 Onsdag; 2:a dagen ombord på ”Atlantic Clipper”

Upp med tuppen! Jag hade haft lite svårt att somna och jag vaknade jätte tidigt. Det var mörkt i hytten, Pär sov och jag ville inte väcka honom genom att tända lyset, men klockan var nog bara runt 05.00. Pär vaknade tidigt han också 05.40 så när Roscoe väckte oss alla 06.00 var vi redan vakna. Upp på däck på med utrustningen och ner i havet, Vi gick ner till 14 m där vi gjorde en massa övningar. Vi gick upp till 5 meter där vi gjorde fler övningar. Så var det första dyket för dagen klart vårt 3:e totala. Dags för frukost, det smakade så gott, äggröra, bacon, tomater, spagetti, fruktsallad, det fanns allt. Slappa och slöa till kl. 10.00. dags för dagens andra dyk. Under tiden hade båten förflyttat sig till:

Saxon Reef

Det andra dyket skulle bara vara en s.k. ”Fun Dive” och det blev det verkligen. Ner till 14 meter igen, simma omkring och se på alla fiskar och koraller. Det första vi fick göra var att hålla i en ”Cue Comber- Sjögurka”. Vi såg en sköldpadda och en massa andra fiskar som jag inte kommer ihåg namnet på. Vi attackerades av en ”Triggerfish”. De vaktar på sina ägg som ligger på botten. Vad man absolut INTE får göra är att simma igenom eller rakt uppåt. De vaktar nämligen som en kon. Vad man däremot SKALL göra är att genast vända, backa och simma baklänges bort från det håll man kom ifrån. Vi attackerades 3 gånger under vårt dyk som varade 26 minuter. Nu var våra 4 dyk med instruktör klara och äntligen var vi CERTIFIERADE!!!! Jippi och Hurra! ! Vi klarade det!

För att bli riktigt klar var man tvungen att klara kaptenens regel eller test: Hoppa från båt trappan ca 3-4 meter upp. Pär och nästan alla gjorde det men inte jag. Jag är alldeles för rädd för sånt. Innan lunch fyllde vi i våra loggböcker och fyllde i papper för att få våra certifikat. Till lunch serverades köttgryta, ris, sallad och frukt. Det smakade utmärkt. Nu hade vi nästan 4 timmar på oss att sola och lata oss. Vi gick och la oss i solen. Badade lite i poolen som fanns ombord, jag skrev i dagboken. Vips när jag låg och solade började jag blöda näsblod. Det var inte lite heller. Pär pratade med Jason som tyckte att jag inte skulle dyka mer idag. Det var OK att dyka imorgon om jag inte blödde något mera idag. Jag blev så ledsen, det kändes jätte tråkigt. Jag hade verkligen sett framemot vårt första egna dyk som skulle ske kl. 16.00. Nu blev det inget av för mig, varken detta eller nattdyket. Stackars Pär, han ville inte dyka utan mig men jag mer eller mindre tvingade honom att göra det. Givetvis var han tvungen att hitta en ny ”buddy” Eftrmiddagsdyket gjorde Pär med en av de svenska besättningsmännen ombord, Mattias hette han. Jag måste säga att jag var mer orolig när Pär var i vattnet själv än vad jag var när vi dök tillsammans Pär och Mattias var i vattnet ca. 30 minuter. De hade sett haj, en sköldpadda dessutom hade de blivit ordentligt attackerade av ”Triggerfish”. Mattias hade blivit biten och blödde lite grand.

Middagen serverades kl. 18.00. idag fick vi kyckling, hasselbackspotatis och grönsaker, till efterrätt vaniljglass med banankaka. Maten var ganska god om man saltar och pepprar på den. 19.15 var det genomgång för de som skulle nattdyka. Pär´s ”buddy” hette James och var från England. Han och Pär förbrukade ungefär lika mycket luft och det var bra. De dök i ca. 20.15 och det var långa minuter innan de kom upp kl. 20.45. Det var faktiskt kul att vara kvar på båten också, även om jag gärna hade följt med ner. Man såg ljuspunkter lite överallt, det var dykarna som var i vattnet och lyste med sina ficklampor.

Pär berättade att det hade varit svårt att se något i vattnet. Några hade sett lite fiskar men inget särskilt. På kvällen satt vi och pratade med två killar från Vancover, Canada. Det blev förstås mycket hockey snack. Vi bytte adresser med dem. Kul om man kan hålla kontakten, men det är också bra om man någon gång kommer till Canada. Vi gick och la oss vid 23 tiden, då var vi ganska trötta. Vi somnade i samma säng, det var lite trångt men så gosigt att somna tillsammans. Kramas och pussas och bara ha kroppskontakt med varandra.

10/1 Torsdag: 3:e dagen på ”Atlantic Clipper

Sista dagen ombord på båten. Vi vaknade strax före väckning idag också. Som tur var blödde jag inte näsblod idag, det betydde att jag fick dyka. Vi hade bestämt oss att göra en ”controled descent” dvs. gå ner längs med linan. Vi var som djupast på 17 m. Det var en fantastisk känsla att så ner i vattnet, simma omkring och se dessa fantastiska fiskar SJÄLV. Det går nästan inte att beskriva den känslan. Vi såg en jätte sköldpadda, en rocka och en haj och givetvis en massa andra fiskar. Jag var så glad när vi kom upp efter 26 minuter. Detta var mitt första egna dyk med min älskade buddy Pär. Som vanligt serverades frukost efter 1:a morgondyket. Vi som skulle åka hem idag fick packa och tömma våra hytter. När vi var klara med det hade vi förflyttat oss tillbaks till Norman Reef. Strax efter 10.00 var det dags för vårt 2:a dyk.

Det är så vackert nere i vattnet. Korallerna, fiskarna, man vill aldrig gå upp, man önskar att man kunde få tuben utbytt och bara fortsätta att simma omkring och se allt det vackra. Men tyvärr fungerar det inte så.

Sedan var det dags för lunch. Det är konstigt, men man är så otroligt hungrig varje gång det serveras mat. Det måste bero på att sjön suger…

Så var det dags för dagens 3:e dyk och vårt allra sista dyk ombord på ”Atlantic Clipper”.

Vi försökte att simma över revet, men vi lyckades inte. Däremot lyckades vi tyvärr att stöta på 2 st. ”Triggerfish”. De är verkligen läskigt obehagliga fiskar. Det här dyket gick vi inte ner så djupt utan vi höll oss på mellan 8-9 meter. Vi lyckades vara nere i 44 minuter. Rekord för oss, vi ville aldrig att luften skulle ta slut, för då måste man ju gå upp. Vi fick tre dyk tillsammans idag. Jag är så glad att Pär ”tvingade” mig (nu gjorde han ju inte det bokstavligen) att ta dykcertifikat. Tack snälla du! Jag skulle verkligen inte vilja vara utan den här upplevelsen.

På eftermiddagen var det tyvärr dags för oss att åka hem. Vi bytte båt och vinkade av ”Atlantic Clipper”. Tre underbara dagar är slut.

Vi som certifierat oss under de här dagarna bestämde oss för att vi skulle ses på ”The Rattle and Hum” senare på kvällen. Vi träffades klockan 20.00 och hade en trevlig kväll tillsammans. Vi bröt upp vid 23 tiden och gick hem. Trötta men glada och lyckliga över upplevelserna vi haft somnade vi.

Imorgon skall vi packa och lämna Cairns för att flyga till Brisbane.

11/2 Fredag; Vår sista dag i Cairns

Vi vaknade lite senare än vanligt men det var välbehövligt att få sova lite längre. Sista veckan har varit väldigt hektisk, med tidiga morgnar och sena kvällar. Frukost, packa och sedan ner på stan. Vi surfade, kollade våra mail och surfade lite om Thailand, dit vi är på väg. Vi hade bestämt oss för att skicka hem lite kläder och böcker det kostade oss 100 Aus $. Det var det värt för att slippa att släpa på kläder som vi ändå inte kommer att använda. Jag köpte lite presenter till barnen. Vi var tillbaks på rummet vid 15 tiden, en snabb dusch, packa det sista, checka ut och sedan taxi till flygplatsen. Det kändes väldigt vemodigt att lämna Cairns. Men var så säker vi kommer tillbaks!

Flyget gick 17.05. två timmar senare landade vi i Brisbane. Vi skulle övernatta där för att tidigt nästa morgon flyga till Thailand. Vi hittade ett hotell en liten bit ifrån flygplatsen. 16$ senare checkade vi in på Motel 85. Dödshungriga som vi var ringde vi och beställde 2 stora pizzor på Pizza Hut. Så otroligt korkat, inte orkade vi äta upp dem. Vi lämnade nog 3 bitar var kvar. Det vi åt var gott. Vi tittade på en film som jag somnade ifrån. Imorgon lämnar vi Australien för den här gången och åker till Thailand.

Senast uppdaterad 2011-01-20 21:09

Undersökning

Vilken är den bästa stad du besökt?