Home Reportage Australien 2001/2002 21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 28/12 Fredag; Byron bay – ”A peacefull place” www.byron-bay.com
21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 28/12 Fredag; Byron bay – ”A peacefull place” www.byron-bay.com PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns
6/1 Söndag; 4:e dagen i Cairns och 1:a dagen med Dyklektioner
7/1 Måndag; 5:e dagen i Cairns och 2:a dykkursen
8/1 Tisdag; 6:e dagen i Cairns, 3:e dagen på dykkursen och givetvis ”Atlantic Clipper”
9/1 Onsdag; 2:a dagen ombord på ”Atlantic Clipper”
10/1 Torsdag: 3:e dagen på ”Atlantic Clipper
11/2 Fredag; Vår sista dag i Cairns
Alla sidor

28/12 Fredag; Byron bay – ”A peacefull place” www.byron-bay.com

Det gick ganska bra att sova på bussen. Nästa stopp var vid 2,00 på natten. Bensträckning och en cigarett för Pär. Efter något ytterligare stopp var vi så framme i Byron Bay. Då började den långa vandringen för att leta boende. Visitors Center var stängt så vi gick för att leta efter ett par backpackers ställe som vi hittat på Internet. Vi hittade några till på vägen men alla var fullbokade. Vi fick tips att gå tillbaks till Visitors Center de kunde hjälpa oss. Det var inte lätt och inte var det billigt heller. För $140 fick vi ett dubbelrum med delat badrum och kök på Ruskin Street.. Huset hette ”A Peacefull Place”. Det var kanske inte precis det vi letade efter men det var i alla fall tak över huvudet. Vi lastade in våra väskor i rummet, packade våra badkläder i den lilla ryggsäcken och gick ut på stan. Vi måste kolla om vi skulle dra mot Surfers Paradise, direkt till Cairns eller något annat. Boendet vi ordnat var bara för 1 natt, så imorgon skulle det vara lika illa. Vi gick till ett Internet café vi sett. Vi sökte på allt, inget napp över nyår någonstans. Vi gick tillbaka till Visitors Center för att höra om de kunde hjälpa oss. Vi försökte ringa Surfers Paradise Visitors Center, fick ett nytt telefonnummer som bara var upptaget. Då gick vi ut på jakt själva. Till slut fick vi tips om Glen Villa Resort. Väl där kostade ett cottage, egen stuga med dubbelsäng, badrum kök osv. $295/natt. Hiskeliga pengar, vi skulle stanna 3 nätter = $885 i svenska pengar 4920:- dvs. 1640:-/natt. Men vad skulle vi göra, ingenstans att bo. Vi får leva billigt de här dagarna så smärtar det kanske inte så mycket. Vi bokade oss för 3 nätter med incheckning nästa morgon kl. 12,00.

Nu var boendet fixat, då var det dags för frukost. Klockan hade hunnit bli 14,00 och ingenting hade vi i magen. Vi var urhungriga. Då uppstod nästa fråga; var ska vi äta och vad är vi sugna på? Det blev ett café och varsin roasted bagel. Pär valde en med skinka och jag en med kyckling, cappucino och en cola. Mätta i magen var det dags för beachen. Solbränna, sand mellan tårna, härligt! Eftersom vi kände oss ganska vita gick vi en bit bort på stranden för att inte skrämma bort folk. Oh, vad det var skönt. Vi vågade bara på oss 1 timma i solen. Det är nog bra att ta det lite lugnt så här i början. Så småningom gick vi tillbaks till vårt rum. Duscha, läsa lite och sedan middag. Vi hade bestämt oss för Byron Thai, båda var vi sugna på thaimat idag. Dessutom är det ganska billigt även i Australien. Eftersom resan hitintills varit ganska dyr är det bra om vi kan leva lite billigt också. Vi kom dit vid 19,00 och det var fullt med folk så vi fick vänta i baren en stund. Vi beställde Koh Pad, stekt ris med kyckling och Pad Thai, nudlar med kyckling och räkor. Det var urgott! Vi tog en välbehövlig promenad hem. När vi kom hem var de andra gästerna på väg ut för att partaja.

I morgon är en ny dag med nytt boende.

Senast uppdaterad 2011-01-20 21:09

Undersökning

Vilken är den bästa stad du besökt?