Home Reportage Australien 2001/2002 21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 27/12 Torsdag, Avfärdsdag
21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 27/12 Torsdag, Avfärdsdag PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns
6/1 Söndag; 4:e dagen i Cairns och 1:a dagen med Dyklektioner
7/1 Måndag; 5:e dagen i Cairns och 2:a dykkursen
8/1 Tisdag; 6:e dagen i Cairns, 3:e dagen på dykkursen och givetvis ”Atlantic Clipper”
9/1 Onsdag; 2:a dagen ombord på ”Atlantic Clipper”
10/1 Torsdag: 3:e dagen på ”Atlantic Clipper
11/2 Fredag; Vår sista dag i Cairns
Alla sidor

27/12 Torsdag, Avfärdsdag

Vi packade och checkade ut 10,30. Tunnelbana till centralen där vi låste in våra ryggsäckar. Ner på stan för frukost och boka flyg från Carins till Brisbane. Vi hade kollat på Internet att det skulle bli billigare dessutom skulle vi spara tid. 2 timmars flygresa mot 25 timmar i buss, $170 för flyget eller $200 för buss. Valet blev enkelt FLYG!!!

Vi gick in på första bästa resebyrå, stod i kö ca 30 min men de kunde inte hjälpa oss. Det bästa var att köpa/boka via Internet. Då var det bara att leta upp ett Internet café. Det var inte så svårt, det fanns massor utmed George Street. Vi hittade ett och till slut var det fixat och klart. För $372 bokat Cairns-Brisbane 2 timmars flygtid. Vi provade att boka ett hotell också men det vi ville bo på var stängt så Quantas skulle återkomma med förslag.

Vi hade ju bestämt oss för att gå på Australian Museum www.austmus.gov.au idag, så det gjorde vi. De hade en separat utställning om Aboriginals. Mycket historia, mycket hantverk och en hel del målningar. Vi såg också en avdelning med bara djurskelett. Lite spännande. När vi sett klart promenerade vi ner till Darling Harbor där vi hade turen att se en vattenshow med bl.a. Ariel och Kung Neptun. Vi satte oss på ett café efter showen, jag åt en glass och Pär äppelkaka med vaniljsås. Snart så var det dags att gå. På vägen tillbaks åt vi på Mc Donalds. Väl tillbaka så hämtade vi våra ryggsäckar, bytte om, checkade in och till slut var det dags att gå på bussen. Framför oss satt ett äldre par. Han blev lite sur då jag satte min vattenflaska i facket framför mig. En del människor är verkligen kinkiga. Nu hade vi 12 timmars bussresa framför oss. En hel natt, jag tänkte för mig själv undrar om det blir någon sömn. De visade filmen ”Antz”. Jag somnade mitt i filmen och det gjorde Pär också. 1:a stoppet var vid 23,00, då var det skönt att får sträcka på sig. På bussen igen satte vi på en cd skiva som vi somnade gott till. God natt och sov gott till nästa stopp.

Senast uppdaterad 2011-01-20 21:09

Undersökning

Vilken är den bästa stad du besökt?