Home Reportage Australien 2001/2002 21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 26/12 Annandag Jul, Boxing Day Onsdag; 4:e dagen i Sydney
21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 26/12 Annandag Jul, Boxing Day Onsdag; 4:e dagen i Sydney PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns
6/1 Söndag; 4:e dagen i Cairns och 1:a dagen med Dyklektioner
7/1 Måndag; 5:e dagen i Cairns och 2:a dykkursen
8/1 Tisdag; 6:e dagen i Cairns, 3:e dagen på dykkursen och givetvis ”Atlantic Clipper”
9/1 Onsdag; 2:a dagen ombord på ”Atlantic Clipper”
10/1 Torsdag: 3:e dagen på ”Atlantic Clipper
11/2 Fredag; Vår sista dag i Cairns
Alla sidor

26/12 Annandag Jul, Boxing Day Onsdag; 4:e dagen i Sydney

Idag var dagen då vi skulle åka på en heldags utflykt till Blue Mountains www.bluemts.com.au/default.asp. Telefonen väckte oss vid 06,30, det var receptionen som meddelade oss att utflykten tyvärr var inställd pga. skogsbränderna runt Sydney. Ville vi kunde vi kanske åka på fredag istället. Fredag, då är vi inte kvar så det var inget alternativ. Hon erbjöd oss då att vi kunde åka till Hunter Valley vindistriktet. Det var vi inte heller så sugna på. Det var ju Blue Mountains vi ville till.

Jaha, vad skulle vi göra idag? Det blev att planera om. Vi tittade igenom alla våra broschyrer och började lista det som vi inte sett. Vi bestämde oss för att ta Bondi Explorer till Bondi Beach och göra några stopp på vägen. Bada lite och på vägen tillbaks besöka Fox Studio. Bussen skulle gå från Circular Quay så efter dusch och tandborstning begav vi oss dit. Då kommer nästa bakslag. Det kommer fram en farbror och säger; ”Det är ingen idé att ta bussen, det är ett lopp som går i city idag så om det går någon buss idag kommer den att ta väldigt lång tid". Det är bättre att ta tunnelbana till Bondi Junction och sedan bussen till beachen”. Vi gjorde det och det gick faktiskt väldigt smidigt, så snart var vi framme. Stadsdelen Bondi, ja hela Sydney, är faktiskt väldigt kuperad. Så när vi närmade oss beachen kom vi liksom uppifrån och åkte ner. Där låg stranden framför oss, med massor av strandcafeér och restauranger vid huvudgatan. Vi åt frukost på ett av dem. Pär åt Big breakfast, med korv, ägg, bacon, potatis, champinjoner, tomat och bröd, kaffe och apelsinjuice för Au $10. Jag åt fruktsallad och ett glas apelsinjuice för ungefär samma peng. Jag fick in ett jättelass med fruktsallad, youghurt med lite honung på. Det var så gott. Pärs tallrik var också rejäl. Efterfrukosten gick vi mot beachen. Vi la oss i badkläder för att sola och titta på de som surfade, men typiskt nog så var det molnigt och nästan lite kallt så det blev inte så lång stund på stranden. Istället tog vi en promenad längs huvudgatan. Vi avslutade Bondi Beach besöket med en VB på den enda stora baren som vi såg. Buss och tunnelbana tillbaks till Sydney. Klockan hade hunnit bli 18,00. det var vår sista kväll i Sydney och vi hade bestämt oss för att äta middag i The Rocks. Vi gick ut vid 20,00 på jakt efter en trevlig restaurang. Efter 2 varv runt gick vi till slut in på ett ställe. Vi började med att beställa var sin VB. Tro det eller ej men de serverade varken öl/vin/sprit. Det var en s.k. BYO Bring Your Own-restaurang. Det visade sig ett det var samma ägare till den här restaurangen som där vi åt lunch vår första dag i Sydney. Ingen öl dessutom la de på $2 var på vår mat, detta på ett pris som redan från början var för högt. Detta blev vår dyraste middag, i och för sig god, $65. Detta var vår sista kväll då vi skulle ha festat till det lite och så blev den lite av en flopp.

Senast uppdaterad 2011-01-20 21:09

Undersökning

Vilken är den bästa stad du besökt?