Home Reportage Australien 2001/2002 21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 25/12 Juldagen, Christmas Day Tisdag; 3:e dagen i Sydney
21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 25/12 Juldagen, Christmas Day Tisdag; 3:e dagen i Sydney PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns
6/1 Söndag; 4:e dagen i Cairns och 1:a dagen med Dyklektioner
7/1 Måndag; 5:e dagen i Cairns och 2:a dykkursen
8/1 Tisdag; 6:e dagen i Cairns, 3:e dagen på dykkursen och givetvis ”Atlantic Clipper”
9/1 Onsdag; 2:a dagen ombord på ”Atlantic Clipper”
10/1 Torsdag: 3:e dagen på ”Atlantic Clipper
11/2 Fredag; Vår sista dag i Cairns
Alla sidor

25/12 Juldagen, Christmas Day Tisdag; 3:e dagen i Sydney

Idag är allt stängt så vi hade bestämt oss för att åka båt till Taronga Zoo www.zoo.nsw.gov.au/index.htm. Vi promenerade ner till Circular Quay där skulle vi ta båten över till zoo. Väl därnere köpte vi varsin frukost smörgås i Turkish Bread dvs. Pita bröd. Den var god och otroligt mättande. Efter drygt halva smörgåsen packade vi in resterna i papper för att äta senare… vilket naturligtvis inte blev av. Överfarten tog ca 10-12 min. Vi filmade och fotograferade vyn över Sydney och The Opera House. Staden är otroligt vacker även från sjösidan. Vi hade tänkt åka linbana upp till toppen på Zoo men den var stängd p.g.a. hög vind och så det verkligen också. Det blåste jätte mycket hela dagen. Vi gick runt i ca. 4-5 timmar och såg de flesta djuren. Höjdpunkterna var:

1) Promenad inne bland Wallabes och en Emu

2) Show med sälar, de var så gulliga, en liten säl 2 år vägde bara 45 kg.

3) Fågelshow med rovfåglar och en uggla som kunde göra en massa saker + 1 duva som fångade mynt och sedan gav tillbaks det.

På promenaden runt zoo fanns flera utsiktsplatser där man såg hela Sydney. Det finns bara ett ord att säga FANTASTISKT. Hela dagen såg vi moln som låg över Sydney, vi trodde att det var dåligt väder och att det snart skulle börja regna. Senare på kvällen fick vi via TV veta att det härjade skogsbränder runt Sydney.

Hela dagen var det otroligt varmt det måste ha varit upp emot 35 grader i skuggan. Vi tog sista bussen ner till färjan och återvände strax efter 17,00. På Circular Quay tog vi varsin VB och en korg med ”Potato Wedges” med thai sås till. Det var precis lagom när man var lite småhungrig. Pär hade sett i telefonkatalogen ett ställe som hette Arizona, någon hade sagt att där kunde man kanske kasta pil. Vi hade nämligen inte hittat ett enda ställe hitintills. Det visade sig att Arizona låg inne i ett köpcentrum och eftersom det var juldagen var det stängt. Det var alltså omöjligt att ta reda på om de hade dart. Vad skulle vi göra nu? Vi bestämde oss för att gå till Cheers och äta om det var öppet. I China Town var det fullt av liv, inget julstök här inte. Cheers var stängt så vi gick till ”Ali Baba” en arabisk Mc Donalds. Vi tog in Nachos, det var lite lustigt; Pär beställde in cola, jag öl, Pär vanlig kryddat jag lite starkare. När maten kom in fick Pär ölen och den starka maten. Man kan bara konstatera att här finns det fördomar. Maten smakade jätte bra men som alltid för mycket. Vi åt till vi storknade men lämnade kvar en massa mat på tallrikarna. Det är verkligen tur att vi promenerar så mycket annars skulle vi rulla fram så småningom. Så var vår 3:dje dag i Sydney till ända. Imorgon har vi det stora äventyret: Heldags utflykt till Blue Mountains.

Senast uppdaterad 2011-01-20 21:09

Undersökning

Vilken är den bästa stad du besökt?