Home Reportage Australien 2001/2002 21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 24/12 Julafton Måndag; 2:a dagen i Sydney
21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 24/12 Julafton Måndag; 2:a dagen i Sydney PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns
6/1 Söndag; 4:e dagen i Cairns och 1:a dagen med Dyklektioner
7/1 Måndag; 5:e dagen i Cairns och 2:a dykkursen
8/1 Tisdag; 6:e dagen i Cairns, 3:e dagen på dykkursen och givetvis ”Atlantic Clipper”
9/1 Onsdag; 2:a dagen ombord på ”Atlantic Clipper”
10/1 Torsdag: 3:e dagen på ”Atlantic Clipper
11/2 Fredag; Vår sista dag i Cairns
Alla sidor

24/12 Julafton Måndag; 2:a dagen i Sydney

God Jul idag är det Julafton. När vi gjort oss klara gick vi ut på stan. Vi hade bestämt oss för att åka till Blue Mountain´s den 26/12 så innan vi gick iväg bokade vi biljetter på vårt hotell Au $190. Det skall bli kul. Lite skraj är jag innerst inne. Linbana, regnskog med ormar och spindlar…… men spännande skall det bli. Vårt första mål för dagen var FRUKOST och sedan bussterminalen för att köpa ett Aussie Pass www.greyhound.com.au. På väg till det frukostställe vi valt gick vi förbi en väskaffär och köpte en adapter eftersom den vi hade med oss från Sverige inte fungerade. Frukost åt vi på Deli France korsningen George Street/Colburn Street. Vi åt varsin kycklingbaguette bästa frukosten på länge, mumsigt. Pär drack Cola och jag en cappucino, allt detta för Au $18. Därefter promenerade vi till buss stationen. Vi köpte biljetter till Cairns, One Way, (lägg in priset här) med första stopp i Byron Bay. Vi skall åka nattbuss den går kl. 20,00 och är framme 08,30. Perfekt att åka på natten, det tycker vi åtminstone nu, får se vad vi tycker på fredag morgon När vi var klara gick vi mot Market Street vi skall gå till Paddy´s som är en marknad i China Town. Den påminner mycket om Marknaden i Skärholmen. Vi köpte varsin Australiensisk hatt. Coolt! Men vi måste väja oss lite vid tanken på att bära hatt, så hattarna får ligga kvar i påsen. När vi har gått runt en bra stund tänkte vi ta varsin VB Victorian Bitter, men det var lättare sagt än gjort, ingen pub i sikte Till slut lyckas vi hitta en. Vi klämmer i oss två var innan vi går mot King Cross. På väg dig passerar vi Australian Museum, dit skall vi gå på torsdag innan vi åker mot Byron Bay, samt S:t Mary´s Cathedral. Vårt först stopp i Kings Cross är Victoria Street 202 Pärs hemvist när han var i Australien 1990. Han bodde här i 2-3 månader tillsammans med andra backpackers. Pär tyckte det var kul att återse sitt ”gamla hem”. Idag såg det ut att vara ett vanligt familjehus. Vi tittade runt efter en affär som 1990 sålde svensk mat, men vi kunde inte hitta den. Vi fortsatte att promenera på Victoria Street för att komma upp på Mc Clay Street. På vägen stannade vi till i en affär som sålde allt möjligt gjort av krokodilskinn. De hade också andra saker som paddväskor, saker gjort av Koala. Tanten i affären var gammal och väldigt rolig. Det märktes att hon levt ett hårt liv. Vi köpte ett krokodilhalsband till Pär och ett hajtandshalsband till mig. Vi lärde henne en del svenska ord som ”Tack så mycket” och ”God jul”. Dagen avslutade vi med en god julmiddag i Kings Cross. Chili och Wokad kyckling med ris. Det smakade bra. Det var så mycket mat så vi var tacksamma att vi skulle gå hem till hotellet. Innan vi gick hem för att sova stannade vi till på Cheers på George Street.

Senast uppdaterad 2011-01-20 21:09

Undersökning

Vilken är den bästa stad du besökt?