Home Reportage Australien 2001/2002 21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns
21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns
6/1 Söndag; 4:e dagen i Cairns och 1:a dagen med Dyklektioner
7/1 Måndag; 5:e dagen i Cairns och 2:a dykkursen
8/1 Tisdag; 6:e dagen i Cairns, 3:e dagen på dykkursen och givetvis ”Atlantic Clipper”
9/1 Onsdag; 2:a dagen ombord på ”Atlantic Clipper”
10/1 Torsdag: 3:e dagen på ”Atlantic Clipper
11/2 Fredag; Vår sista dag i Cairns
Alla sidor

5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns

Klockan ringde 6,15 och det var dags att stiga upp. Idag skulle vi åka på utflykt till regnskogen. Usch, vad det var svårt att stiga upp så här tidigt på morgonen. Men idag var det inget att be för, de var bara att gå upp. Bussen skulle hämta oss 07,10. Vi var klara vid 7 tiden då gick vi ner för att vara där i tid. Bussen hämtade oss vid 7,15. Det var vi + chauffören och 15 personer till. Som vanligt på sådana här turer hämtar man folk på deras hotell och sista ”pickupen” det var i Port Douglas. Sedan bar det iväg mot regnskogen. 1:a stoppet var vid Daintree River och en båttur på floden i ca 1 timme. Det var spännande. Vi såg olika fågelarter och 2 krokodiler, den 1:a var ca 3 år och 1 m lång, den andra var bara 1 år och ganska liten. Det var en otrolig upplevelse att åka båt på floden. Suncoast safaris www.cairnsparasail.com/rainforest/suncoast-safaris-daintree.htm

hade 2 bilar och 2 båtar.. Den ena båten var mindre och mycket lägre, man satt alltså mycket närmare vattnet. Vi hade tur och fick åka i den lilla båten. Det var Pär och jag och 3 andra, ett franskt par + en kille. Vi startade från den ena sidan och slutade på den andra sidan. Bilarna hade åkt med färjan över och väntade på oss. Sedan följde ett par timmar i bussen. Vi åkte i regnskogen och guiden förklarade och berättade vad vi såg. Nästa stopp var vid en beach, där regnskogen möter havet. Vi skulle akta oss för att gå i vattnet för runt Cairns kuster finns ”stingers” ett slags manet som ser ut som en bläckfisk. Den sticks ordentligt, den är inte livshotande åtminstone inte för en vuxen, men giftet gör mycket ont. Ett tips är att om man blir stungen kan man hälla på vinäger, det liksom drar ur taggarna (giftet). Efter den här korta pausen och promenaden fortsatte bussfärden tills det var dags för lunch och bad.

Lunchen bestod av fisk/biff/vegetariska nudlar och grönsaker. Man fick också smaka på krokodil och rökt kängurukött. Jag måste säga att det smakade riktigt gott. Kängurun var rökt och hade lite sötaktig smak. Krokodilköttet måste ha varit marinerat, det smakade också väldigt gott. Innan lunchen tog vi oss ett bad i poolen, det var jätteskönt eftersom det var ganska varmt och svettigt.

Efter lunchen fortsatte vi till den äldsta regnskogen för en ”rainforest walk”. Jag kan säga att detta var det som jag varit mest rädd för, att gå i regnskogen. Guiden hade dessutom tidigare under dagen berättat att 2 dagar tidigare hade de fått flytta på en pytonorm och en annan orm som legat på stigen. Hemska tanke, tänk om detta skulle hända oss idag. Vi började i alla falla promenaden. Jag var fullkomligt skräckslagen de första 100 metrarna. Jag tittade mig omkring överallt, utan att få se någonting förstås. Pär var snäll och gick bredvid och höll mig i handen. När jag inte såg något slappnade jag av lite. Inte för att jag njöt men jag var inte lika nervös. Guiden berättade om allt vi såg, det var mest träd och en del bon av olika djur. Vi såg inte en enda orm, vi hörde fåglar och såg en alldeles klarblå fjäril men det var allt. Efteråt tyckte jag faktiskt att det var lite tråkigt att vi inte hade sett något djur tom trist att vi inte sett någon orm, även om jag inte vet hur jag hade reagerat. Promenaden tog ca 30-40 minuter.

Efter detta fortsatte bussen till Mossman Gorge, där avslutade vi dagen med valfri dryck och en promenad, bad i en flod utan krokodiler. Vi badade bara fötterna, vi orkade faktiskt inte att byta om till badkläder. Vi tog en promenad till en hängbro som gick över den floden där man också kunde bada. 18,45 var vi tillbaks på hotellet. Trötta men glada över en härlig utflyktsdag.

Vi avslutade dagen med ett dopp i vår pool och en VB. Middagen idag fick bli spartansk, mackor med stekt ägg. I morgon är det dags för en annan stor utmaning i alla fall för min del. Vi skall börja ta dykarcertifikat. Vi tog en 5 dagarskurs med Downunder Dive www.downunderdive.com.au/

2 dagar med lektioner + dyk i pool och 3 dagar på S.V. Atlantic Clipper.

Senast uppdaterad 2011-01-20 21:09

Undersökning

Vilken är den bästa stad du besökt?