Home Reportage Australien 2001/2002 21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 23/12 Söndag; 1:a dagen i Sydney
21/12 Fredag; Idag startar resan mot Australien - 23/12 Söndag; 1:a dagen i Sydney PDF Skriv ut E-postadress
Skrivet av Administrator
5/1 Lördag; 3:e dagen i Cairns
6/1 Söndag; 4:e dagen i Cairns och 1:a dagen med Dyklektioner
7/1 Måndag; 5:e dagen i Cairns och 2:a dykkursen
8/1 Tisdag; 6:e dagen i Cairns, 3:e dagen på dykkursen och givetvis ”Atlantic Clipper”
9/1 Onsdag; 2:a dagen ombord på ”Atlantic Clipper”
10/1 Torsdag: 3:e dagen på ”Atlantic Clipper
11/2 Fredag; Vår sista dag i Cairns
Alla sidor

23/12 Söndag; 1:a dagen i Sydney

Vi landade kl. 06,30 i Sydney. Äntligen var vi framme!! Vi tog en taxi till ett hotell som vi hade bestämt oss för att bo på, men det var fullt. Så då var det bara att börja knalla. Pär hade sett att det fanns ett Visitors Information Center, www.sydney.com.au dit gick vi i värmen. Kan ju säga att det var ganska långt att gå och det var mycket varmt även om det var tidig morgon. Men det gav ett bra resultat, Menzies Hotel,Au $104/natt. Vi fick ett härligt rum med en dubbelsäng och bra badrum. Vi började med att duscha, tvätta håret, borsta tänderna och så var vi redo för en tur på stan.

1:a dagen i Sydney började med att vi promenerade mot Sydney Opera House. Vilken fantastisk syn det var när vi började närma oss. Det man bara sett på foto på Internet var alldeles framför oss. Woh!! Eftersom vi börjat bli lite hungriga igen bestämde vi oss för att äta lunch innan vi gick fram till Operahuset. Vi gick till The Rocks. Bredvid Visitors Informations Center hade jag sett en restaurang som verkade trevlig. Vi åt varsin ”The rocks club sandwich” dyr men god. Läsk och vatten till eftersom restaurangen inte hade alkoholtillstånd. Vi passade på att gå en promenad i The Rocks när vi ändå var där. Shopping lusten slog till då vi på avstånd såg en marknad, men vi hittade inget särskilt att köpa så här 1:a dagen. Ja, så var det då dags för det första målet Sydney Opera House www.sydneyoperahouse.com. Vilken fantastisk byggnad. Vi gick runt och kunde ta på det svenska Höganäskaklet. Tänk att det är byggt med över 1 miljon kakelplattor. Det ritades av en dansk arkitekt Jorn Utzon och det tog 14 år att bygga 1959

1973 www.anzac.com/aust/nsw/soh.htm. Vi avslutade besöket med att försöka gå in i byggnaden, men det var bara öppet mån-fre. Om vi får vi tid över ska vi försöka igen, å andra sidan är det julhelg och antagligen stängt. Från The Opera House gick vi strand promenaden in i Royal Botanic Gardens. Vi var på väg mot AMP Tower Centrepoint. Det är ett 305 m högt torn med utsikt över hela Sydney. I hisskön fick jag lite känningar av min höjdrädsla, men jag har ju åkt upp i höga torn förr och vet att man behöver ju inte titta rakt ner utan bara ut över staden. Väl uppe var det en otroligt fin utsikt. Pär filmade och fotade. Vi avslutade besöket med en 4X (öl) i baren.

Vårt 3:dje utflyktsmål var Sydney Aquarium. Det var ganska dyrt att gå in Au $37, men väl värt pengarna. Det fanns fiskar och andra vattenlevande djur i alla former. Det bästa var att man kunde gå i en tunnel och hade vatten och fiskar nästan runt omkring sig. Kändisvarning! När vi gick omkring där stöter vi på Martin Timell med familj. Vi tillbringade flera timmar på akvariet. I Darling Harbor låg den svenska båten Volvo Ocean Race. Jag hade läst att den skulle vara just i Sydney över jul och nyår, så det var lite kul att vi var där samtidigt och att vi lyckas se den. Darling Harbor är ett hamnområde med affärer och en massa restauranger. Vi åt inte där för vi tyckte det var lite för dyrt för vår reskassa. Vi bestämde oss för att äta på vägen hem från hotellet. Äta och sedan gå hem och sova efter en hektisk dag. Vi gick förbi 2 restauranger som båda var stängda. Det fick bli Mc Donalds middag ingen hit men i alla fall mat.

Vi ses imorgon, då är det Julafton.

Senast uppdaterad 2011-01-20 21:09

Undersökning

Vilken är den bästa stad du besökt?